Porady eksperta

Audyt jako metoda doskonalenia procesów malowania przemysłowego

Czy audyt ISO jest metodą doskonalenia procesów?


 

Wielu z nas kojarzy audyty przede wszystkim z nieprzyjemnymi „sprawdzianami”, które wymagają sporego nakładu pracy i stresu. Z tego powodu często przyjęte jest podejście „3Z” – Zakuć, Zdać, Zapomnieć. Jednak czy to właściwe podejście? Absolutnie nie!

 

 

Co to właściwie jest ISO?

ISO to skrót od Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej, która opracowuje standardy mające na celu ułatwienie i usprawnienie różnych procesów w firmach, niezależnie od branży. Systemy zarządzania ISO, czy to dotyczące jakości, bezpieczeństwa czy środowiska, pomagają osiągnąć wyznaczone standardy, przypominając niejako mapę drogową prowadzącą do osiągnięcia celu.

 

Audyt jako droga do osiągniecia celu

Aby komfortowo dotrzeć do celu podróży, droga musi być sprawna i przejezdna. Zewnętrzny audytor dokonuje sprawdzenia jedynie fragmentów „drogi” i opisuje jej stan. To, co się zdarzy później zależy tylko od zarządcy drogi. Każdą drogę należy regularnie nadzorować, bo z czasem powstają uszkodzenia, a znaki poziome się wycierają. Ważne jest aby być w gotowości i na bieżąco naprawiać wszelkie dziury i pęknięcia w nawierzchni.

Co dzieje się kiedy firma traktuje certyfikat ISO tylko jako egzamin, który trzeba zdać. Taka firma naprawia tylko nieprawidłowości, które audytor zauważył. Porównując dalej do drogi —  naprawiane są tylko fragmenty nawierzchni, zaś dziury na pozostałej trasie pozostają i powiększają się, czyniąc drogę nieprzejezdną.

 

Z życia wzięte…

Ostatnio, zewnętrzna jednostka certyfikująca przeprowadziła kompleksowy audyt jakościowy i środowiskowy w naszej organizacji, zakończony pozytywnym wynikiem i bez żadnych niezgodności. Oczywiście, podczas audytu zidentyfikowano obszary do ulepszenia, ale już podjęliśmy działania usprawniające.

W Alucrom traktujemy nasze certyfikaty (ISO 9001, ISO 14001, IATF 16949) jako wynik naszych starań i dbałości o wszystkie elementy, nie zaś jak konieczny i nieprzyjemny egzamin.  Standardy są dla nas jest integralną częścią strategii biznesowej i pomagają nam oferować naszym klientom coraz lepsze produkty i usługi.

 

Skontaktuj się z nami

BLOG

Porady eksperta

Więcej podobnych treści znajdziesz na naszym blogu. Co tydzień publikujemy nowy artykuł. Znajdziesz tam case study, ciekawe projekty, najczęstsze problemy i ich rozwiązania oraz inne ciekawe treści branżowe.