Prawidłowy pomiar grubości powłoki lakierniczej to kluczowy etap kontroli jakości w procesie aplikacji powłok ochronnych „na mokro”. Pozwala on lakiernikowi i inspektorowi na bieżąco ocenić, czy nałożona warstwa farby odpowiada wymaganiom projektu, normom i specyfikacjom klienta. Dzięki temu możliwa jest szybka korekta parametrów, zanim powłoka wyschnie – minimalizując ryzyko reklamacji i zwiększając trwałość zabezpieczeń antykorozyjnych. W takich branżach, jak automotive, kolej, offshore czy HVAC, każdy mikrometr powłoki decyduje o poziomie ochrony i żywotności urządzeń.
Spis treści:
Regularny pomiar grubości powłoki lakierniczej pozwala na utrzymanie wysokiej powtarzalności procesu i uniknięcie błędów technologicznych. W praktyce oznacza to mniejsze zużycie farb, skrócenie czasu poprawek i większą przewidywalność kosztów. Norma ISO 2808 dokładnie określa dopuszczalne metody i zakresy kontroli. W przypadku powłok „na mokro” kontrola grubości jeszcze przed utwardzeniem farby daje możliwość szybkiej reakcji i gwarantuje, że docelowa grubość po wyschnięciu mieści się w specyfikacji systemu malarskiego.
W Alucrom standardem jest mechaniczny pomiar grubości powłoki lakierniczej „na mokro”. Do najpopularniejszych narzędzi należą:
Każda z tych metod pozwala na szybkie wykrycie odchyleń już w trakcie malowania „na mokro”, co jest nieocenione przy dużych seriach i elementach wielkogabarytowych.
Choć rzadziej stosowane w produkcji, również metody grawimetryczne i fototermiczne są opisane w normie ISO 2808.
Jeśli chodzi o malowanie „na mokro”, Alucrom w standardzie używa metod mechanicznych, ale w razie potrzeby sięga również po te bardziej zaawansowane, aby zapewnić najwyższą jakość zabezpieczeń antykorozyjnych.
Dobór właściwej metody pomiaru grubości powłoki lakierniczej zależy przede wszystkim od rodzaju i grubości nakładanej warstwy, gabarytu elementu oraz wymagań normatywnych. Przy cienkich lub precyzyjnych powłokach warto stosować przyrządy tarczowe, przy grubszych systemach wielowarstwowych – szybkie metody grzebieniowe lub krążkowe, które umożliwiają kontrolę „na mokro” bez przerywania procesu. W warunkach laboratoryjnych lub podczas audytów dostawców sprawdzają się metody grawimetryczne i fototermiczne, pozwalające na szczegółową analizę parametrów aplikacji. Odpowiednio dobrany i wykonany pomiar grubości powłoki lakierniczej „na mokro” pozwala potwierdzić zgodność ze specyfikacją, zmniejsza ryzyko poprawek i sprawia, że zabezpieczenia antykorozyjne są trwalsze.
Pomiar grubości powłoki lakierniczej „na mokro” to fundament skutecznej kontroli jakości w malowaniu przemysłowym. Dzięki niemu lakiernik i inspektor mogą od razu ocenić, czy nałożona warstwa farby spełnia wymagania projektu i normy ISO 2808, a w razie potrzeby szybko skorygować parametry aplikacji. To przekłada się na mniejsze zużycie materiału, mniej poprawek i większą powtarzalność procesu. Starannie dobrana metoda pomiaru – mechaniczna, grawimetryczna lub fototermiczna – pozwala zapewnić, że docelowa grubość powłoki po utwardzeniu będzie zgodna ze specyfikacją. W efekcie pomiar grubości powłoki lakierniczej zwiększa trwałość i niezawodność zabezpieczeń antykorozyjnych, co ma kluczowe znaczenie w branżach takich jak automotive, kolej, offshore czy HVAC.
E-mail*
Telefon*
Twoja wiadomości (opcjonalne)
Dane podane w formularzu są niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie oraz przedstawienie oferty. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajdziesz pod linkiem:Polityka zachowania poufności Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany w formularzu kontaktowym adres e-mail informacji handlowej dotyczącej usług oferowanych przez Alucrom sp. z o.o.